Szybciej dotrzemy koleją z południa Pomorza do Trójmiasta

Szybsze podróże i komfortowe, bardziej dostępne perony to cele planowanej modernizacji linii Tczew – Czersk oraz Szlachta – Bąk. Elektryfikacja linii zapewni nowe możliwości dla kolei w regionie. Nowe przystanki Tczew Suchostrzygi i Szlachta Zachód zwiększą dostęp do kolei. Czas podróży z Czerska do Tczewa skróci się nawet o około 25 minut.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała dzisiaj umowę na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów w sieci TEN-T”.

Inwestycja obejmie modernizację linii z Tczewa do Czerska (nr 203), ze stacji Szlachta przez Czersk do stacji Bąk (nr 215) oraz odbudowę niewykorzystywanej obecnie linii z Lipowy Tucholskiej do Szlachty Zachód (nr 744). Planuje się także budowę dwóch łącznic między linią kolejową nr 203 a linią kolejową nr 201 (Łąg Południowy – Czarna Woda oraz Szałamaje – Łąg) z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz do portu w Gdyni. Łącznie zmodernizowanych zostanie około 100 km linii.

PLK planują przebudowę 15 stacji i przystanków na liniach 203 i 215, m. in. w Starogardzie Gdańskim, Czarnej Wodzie i Czersku. Wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Oczekiwany komfort obsługi podróżnym o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią dogodne dostępy do peronów w postaci pochylni oraz wind z przejść podziemnych, m. in. na stacji Starogard Gdański. Planuje się budowę dwóch nowych przystanków o roboczych nazwach Tczew Suchostrzygi i Szlachta Zachód. Przystanek Tczew Suchostrzygi ułatwi dostęp do kolei mieszkańcom największego osiedla w mieście.

O 20 minut skróci się podróż z południa Pomorza do Trójmiasta

– Modernizacja linii Tczew – Czersk zapewni w południowej części Pomorza atrakcyjne podróże pociągiem do szkoły czy pracy. Dzięki planowanej elektryfikacji kolej będzie sprawniejsza i bardziej ekologiczna, a nowe przystanki zwiększą dostęp do tego środka transportu. Inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego będą służyć podróżnym i przewoźnikom przez wiele kolejnych lat – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dokumentacja obejmie remont, przebudowę lub budowę ponad 130 nowych wiaduktów, mostów oraz przejść pod torami. 80 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych zostanie zmodernizowanych, co podniesie poziom bezpieczeństwa na styku linii kolejowych i dróg. Planowana elektryfikacja ograniczy wpływ linii na środowisko, a pociągi będą jeździć sprawniej i ciszej. Bezpieczną i sprawną jazdę pociągów zapewni nowy system sterowania ruchem kolejowym.

Po modernizacji odcinka linii nr 203 między Tczewem i Czerskiem skróci się czas podróży nawet o około 25 minut. Pociągi pasażerskie pojadą nawet 160 km/h, zamiast obecnych 80-120 km/h, a towarowe 120 km/h zamiast obecnych 80 km/h. Zapewni to lepsze i sprawniejsze połączenie kolejowe południowej części Pomorza z Tczewem, skąd odjeżdżają pociągi m.in. do Trójmiasta i Warszawy. Planowane łącznice mogą usprawnić przewóz towarów linią z Bydgoszczy do i z portu morskiego w Gdyni.

Termin przygotowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk” określono na III kwartał 2023 r. Projekt przygotuje Transprojekt Gdański Sp. z o.o. Wartość umowy to 18,522 mln zł netto. Realizacja prac będzie możliwa po zabezpieczeniu środków w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: