Ważny krok do elektryfikacji linii PKM z Wrzeszcza do Osowej

Spółka samorządu województw pomorskiego – Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała niezbędne do elektryfikacji linii PKM pozwolenia na budowę. Jest to kolejny krok w kierunku realizacji tego projektu.

Oprócz elektryfikacji inwestycja zakłada nowy, dodatkowy przystanek PKM Gdańsk Firoga, jaki powstanie pomiędzy przystankami Gdańsk Matarnia i Gdańsk Port Lotniczy.

Podczas realizacji budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w latach 2013-2015 nie było jeszcze mowy o elektryfikacji linii 201, dlatego nie było sensu robić elektryfikacji samej linii PKM i plany te musieliśmy odłożyć w czasie – tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W momencie kiedy PKP PLK przedstawiły plany budowy drugiego toru na linii do Kościerzyny oraz elektryfikacji tej trasy, od razu przystąpiliśmy realizacji prac na nasze linii. Dzięki temu już za kilka lat obie nasze linie będą tworzyły jeden spójny system komunikacyjny. Co ważne, przy tej okazji wybudujemy także nowy, dodatkowy przystanek PKM Gdańsk Firoga, który będzie służył pracownikom firm branży IT zlokalizowanych w sąsiedztwie gdańskiego lotniska – mówi Mocarski.

Inwestycja w czasie

Elektryfikacja PKM na rozpocząć się w 2021 roku i zakończyć w 2023 roku. Natomiast prace na tzw. „bajpasie kartuskim”, które należą do zakresu PKM, mają zakończyć się do końca 2022 roku. Tutaj poznaliśmy już wykonawcę prac, którym została firma Torhamer z Gdyni.

Obok będą prowadzone na linii 201 prowadzone prace przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Tu plan prac jest bardziej skomplikowany:

  • w grudniu 2020 r. podpisana ma być umowa na rewitalizację linii 229 i 234 (tzw. „bajpas kartuski”). Planowany okres realizacji to dwa lata, więc trasa ta będzie gotowa w grudniu 2022 roku,
  • modernizacja linii Glicz – Kartuzy wraz z obwodnicą Kartuz umożliwiającą jazdę pociągów z Trójmiasta do Kościerzyny przez Kartuzy bez zmiany kierunku. Przetarg ma być ogłoszony w marcu 2021 roku, a czas realizacji to 30 miesięcy. Prace powinny więc zakończyć się w III kwartale 2023,
  • modernizacja odcinka Kościerzyna – Somonino – Kartuzy, czyli fragmentu linii 201 oraz linia 214. Tutaj przetarg ma być ogłoszony w połowie 2021 roku, a prace mają zakończyć się w połowie 2025 roku,
  • modernizacja odcinka Somonino – Gdańsk Osowa, Tutaj przetarg ma być ogłoszony w połowie 2021 roku, a prace powinny zakończyć się w połowie 2025 roku,
  • modernizacja odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Głowna. Także tutaj przetarg ma być ogłoszony w połowie 2021 roku, a zakończenie prac planowane jest w połowie 2025 roku.

43 mln zł za projekt i budowę 1,5-kilometrowego torowiska

Potrzebny jest niestandardowy tabor

Elektryfikacja linii to konieczność obsługi jej innym taborem. Już dziś urząd marszałkowski planuje w związku z tym zakupy nowych pociągów.

– Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup 6 trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych jak i spalinowych oraz 8 czteroczłonowych składów elektrycznych – zapowiedział podczas debaty Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. – Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.

Jak mówił dyrektor Manikowski, po zakończeniu prac ma się też zmienić układ linii komunikacyjnych na linii PKM i 2011.

– Po elektryfikacji na linii PKM będą mogły pojawić się także pociągi z kierunku Słupska, jak i Tczewa – wyjaśnia E. Manikowski. – Co ciekawe, PKP Intercity już analizuje możliwość jazdy niektórych swoich pociągów z Gdyni na południe Polski przez Kościerzynę linią 201 po jej elektryfikacji.

Gdańsk wsparł finansowo samorząd województwa w organizacji kolei

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: