Oddano do użytku tunel pod torami kolejowymi w ciągu ulicy Kwiatowej w Wejherowie. To ostatni element metropolitalnego węzła integracyjnego Wejherowo (Kwiatowa), w ramach którego wykonano wcześniej przebudowę skrzyżowań, ulic, chodników, nowe parkingi, drogi rowerowe i cała infrastrukturę podziemną za łączną kwotę 40 mln zł.
Na realizację inwestycji władze Wejherowa pozyskały 18,2 mln zł dotacji unijnej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, 2,3 mln zł pochodziło z Funduszu Przeciwdziałania COVID –19, a za 500 tys. zł PEWiK przebudował sieci wodociągowe.
W oficjalnym zakończeniu realizacji jednej z najważniejszych i największych miejskich inwestycji, która m.in. połączy północą i południową cześć Wejherowa, uczestniczyli Wojewoda Pomorski, Marszałek Województwa Pomorskiego, Wicestarosta Wejherowski oraz wejherowscy radni, którzy jako pierwsi mogli obejrzeć efekty prac podczas spaceru pod tunelem.
Trudna inwestycja pod ruchem pociągów
Z uwagi na skalę inwestycji i konieczność zamykania ulic węzeł integracyjny Wejherowo (Kwiatowa) był realizowany etapami od 2017 roku. Najtrudniejszym elementem był tunel (fachowo nazwany wiaduktem) pod wieloma torami kolejnymi, a do tego prowadzony na zakręcie, ukośnie do linii torowiska. Inwestycja wiązała się z wybudowaniem nowego układu drogowego pod torami kolejowymi, na których przez cały czas trwania inwestycji musiał być utrzymany ruch pociągów.
- 242 miejsca parkingowe/postojowe dla samochodów
- 80 miejsc dla rowerów
- 2 km nowych dróg
- 2,8 km chodników
- 1,2 km ścieżek rowerowych
- 5 zatok autobusowych
Co zostało zrobione?
- wybudowany został wiadukt pod torami kolejowymi, popularnie zwany tunelem, z włączeniem do ronda im. Solidarności w drodze krajowej nr 6
- przebudowano ulice: Kwiatową oraz częściowo ul. Spacerową, Dworcową, 10 Lutego i Kopernika
- wybudowano ulicę dojazdową do nieruchomości położonych wzdłuż ul. Kwiatowej od skrzyżowania z ul. Spacerową w kierunku Bolszewa
- wybudowano skrzyżowanie typu rondo: Kwiatowa – Dworcowa – 10 Lutego
- przebudowano cztery skrzyżowania: I Brygady Pancernej Wojska Polskiego – Kwiatowa, Kwiatowa – Spacerowa, Spacerowa – Zachodnia, 10 Lutego – Kopernika
- wybudowana została ścieżka o nawierzchni bitumicznej i szerokości 2 m wzdłuż ul. Kwiatowej
- wybudowano miejsca postojowe wzdłuż ul. Kwiatowej, przy rondzie z ul. Dworcową,
- wybudowano parking wzdłuż ul. Kwiatowej, przy ulicy dojazdowej do tunelu
- przebudowano sieci podziemne: wodociągową, sanitarną, gazową, teletechniczną, kanalizację deszczową
- wybudowano oświetlenie, przebudowano sygnalizację świetlną na Rondzie Solidarności, urządzenia elektroenergetyczne i teletechniczne kolejowe
- powstał duży ogólnodostępny parkingu dla samochodów i rowerów oraz przystanków MZK i PKS pomiędzy torami kolejowymi, a drogą krajową nr 6, połączony istniejącym przejściem podziemnym z dworcem (wykonano dodatkowo m.in. windy).