Konsultacje w sprawie kolei na północ Gdyni. Trwa zbieranie opinii

Rozpoczęły się otwarte i dostępne online konsultacje dotyczące zmian komunikacyjnych dla północnej części Gdyni. Do końca grudnia można sprawdzić i zagłosować na jedną z łącznie sześciu propozycji przebiegu kolei. Linia pobiegnie m.in. na Pogórze i Obłuże, a w niektórych wariantach – także do Kosakowa i w kierunku Rumi Janowo.

Mieszkańcy mogą pomóc w podjęciu decyzji, jak powinna przebiegać kolej prowadząca na północ Gdyni. „Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii” – to pełna nazwa projektu przygotowywanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Aktualnie zadanie weszło w ważny etap konsultacji społecznych, które prowadzi firma Multiconsult Polska.

Wyraź opinię przez internet

Od poniedziałku ruszyła poświęcona konsultacjom strona internetowa (konsultacje-pkm-gdynia-kosakowo.pl), na której można zapoznać się z wszystkimi proponowanymi wariantami przebiegu. Każdy ma szansę dokładnie przyjrzeć się planowanym rozwiązaniom i zagłosować na to, które jego zdaniem wydaje się najbardziej korzystne.

Oprócz tego internauci mogą za pośrednictwem osobnych ankiet ocenić dokładniej każdy z wariantów. Wówczas pod uwagę brane są też m.in. lokalizacje przystanków i stacji, bliskość osiedli i szkół czy porównanie z już działającymi formami transportu publicznego.

Łącznie przygotowano sześć możliwości – to wariant 1, wariant 2, wariant 3 w wersjach „A” i „B” oraz wariant 4 w wersjach „A” i „B”. Do każdego z nich dołączono poglądową mapę z zaznaczonymi przystankami i stacjami oraz przebiegiem linii kolejowej. Wśród nich m.in. propozycje, które uwzględniają doprowadzenie regularnych połączeń jedynie do stacji na Oksywiu, w kierunku gminy Kosakowo czy też przez północne dzielnice Gdyni do stacji w rumskim Janowie. Gdyńskie analizy jako najkorzystniejszy wariant wskazują ten, w którym pociągi obsługiwałyby zarówno portowe rejony Oksywia, jak i miejscowości sąsiedniej gminy Kosakowo.

Rekomendowany przez Gdynię jest przebieg Północnej Kolei Aglomeracyjnej z pominięciem przystanku Gdynia Chylonia, czyli tzw. „Mała Pętla” wraz z realizacją w pierwszym etapie odcinka do przystanku Gdynia Port Oksywie, a w drugim etapie odcinka w kierunku gminy Kosakowo. Z uwagi na niezbędne nakłady inwestycyjne widzimy możliwość tymczasowego wykorzystania przystanku Gdynia Chylonia, tzw. „Dużej Pętli” – wyjaśnia Iwona Markešić, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.

Z tym planem zgodny jest przedstawiony w ramach konsultacji społecznych wariant nr 2. Uwzględnia powstanie stacji i przystanków osobowych m.in. na Pogórzu, Oksywiu, w kilku miejscach na Obłużu, przy lotnisku, w Kosakowie, Pierwoszynie czy zachodniej części Mostów.

Na „Darze Młodzieży” w Gdyni rozbłyśnie choinka

Opis wariantów przedstawionych pod kątem konsultacji społecznych:

  • wariant nr 1: zakłada budowę nowej stacji Gdynia Pogórze PKA z peronem wyspowym, ponadto przewidziano dobudowę dwóch przystanków osobowych przy istniejącej linii kolejowej 228 – pomiędzy stacją Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie,
  • wariant nr 2: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy posterunkiem Gdynia Chylonia i nowo projektowanym przystankiem Gdynia Pogórze (równolegle do linii kolejowej 723), dobudowę drugiego toru linii kolejowej 228 między przystankiem Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty Zachód),
  • wariant nr 3A: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228 oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gdyni Obłuże Górne,
  • wariant nr 3B: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228 oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty),
  • wariant nr 4A: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy posterunkiem Gdynia Chylonia i nowo projektowanym przystankiem Gdynia Pogórze, (równolegle do linii kolejowej 723), dobudowę drugiego toru linii kolejowej 228 między przystankiem Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty Zachód)
  • wariant nr 4B: zakłada budowę trasy od stacji Gdynia Główna (Peron 5) do istniejącego przystanku SKM Gdynia Grabówek, budowę nowej, dwutorowej trasy odgałęziającej się na obszarze Gdynia Grabówek – powiązanie z LK250 – Gdynia Pogórze (stacja strefowa) – GPF – Rumia Janowo z dodatkowymi przystankami (Gdynia Grabówek, Gdynia Obłuże Estakada, Gdynia Obłuże Górne, Gdynia Pogórze, Rumia Janowo Wschód) wraz z wpięciem w linię 250 na posterunku Rumia Janowo.

Szczegółowe opisy wariantów oraz odpowiadające im ankiety można znaleźć w menu głównym strony konsultacyjnej. Konsultacje społeczne prowadzone za pośrednictwem strony internetowej potrwają do 31 grudnia tego roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: