Konsultacje w sprawie kolei na północ Gdyni. Trwa zbieranie opinii

Rozpoczęły się otwarte i dostępne online konsultacje dotyczące zmian komunikacyjnych dla północnej części Gdyni. Do końca grudnia można sprawdzić i zagłosować na jedną z łącznie sześciu propozycji przebiegu kolei. Linia pobiegnie m.in. na Pogórze i Obłuże, a w niektórych wariantach – także do Kosakowa i w kierunku Rumi Janowo.

Mieszkańcy mogą pomóc w podjęciu decyzji, jak powinna przebiegać kolej prowadząca na północ Gdyni. „Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii” – to pełna nazwa projektu przygotowywanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Aktualnie zadanie weszło w ważny etap konsultacji społecznych, które prowadzi firma Multiconsult Polska.

Wyraź opinię przez internet

Od poniedziałku ruszyła poświęcona konsultacjom strona internetowa (konsultacje-pkm-gdynia-kosakowo.pl), na której można zapoznać się z wszystkimi proponowanymi wariantami przebiegu. Każdy ma szansę dokładnie przyjrzeć się planowanym rozwiązaniom i zagłosować na to, które jego zdaniem wydaje się najbardziej korzystne.

Oprócz tego internauci mogą za pośrednictwem osobnych ankiet ocenić dokładniej każdy z wariantów. Wówczas pod uwagę brane są też m.in. lokalizacje przystanków i stacji, bliskość osiedli i szkół czy porównanie z już działającymi formami transportu publicznego.

Łącznie przygotowano sześć możliwości – to wariant 1, wariant 2, wariant 3 w wersjach „A” i „B” oraz wariant 4 w wersjach „A” i „B”. Do każdego z nich dołączono poglądową mapę z zaznaczonymi przystankami i stacjami oraz przebiegiem linii kolejowej. Wśród nich m.in. propozycje, które uwzględniają doprowadzenie regularnych połączeń jedynie do stacji na Oksywiu, w kierunku gminy Kosakowo czy też przez północne dzielnice Gdyni do stacji w rumskim Janowie. Gdyńskie analizy jako najkorzystniejszy wariant wskazują ten, w którym pociągi obsługiwałyby zarówno portowe rejony Oksywia, jak i miejscowości sąsiedniej gminy Kosakowo.

Rekomendowany przez Gdynię jest przebieg Północnej Kolei Aglomeracyjnej z pominięciem przystanku Gdynia Chylonia, czyli tzw. „Mała Pętla” wraz z realizacją w pierwszym etapie odcinka do przystanku Gdynia Port Oksywie, a w drugim etapie odcinka w kierunku gminy Kosakowo. Z uwagi na niezbędne nakłady inwestycyjne widzimy możliwość tymczasowego wykorzystania przystanku Gdynia Chylonia, tzw. „Dużej Pętli” – wyjaśnia Iwona Markešić, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.

Z tym planem zgodny jest przedstawiony w ramach konsultacji społecznych wariant nr 2. Uwzględnia powstanie stacji i przystanków osobowych m.in. na Pogórzu, Oksywiu, w kilku miejscach na Obłużu, przy lotnisku, w Kosakowie, Pierwoszynie czy zachodniej części Mostów.

Na „Darze Młodzieży” w Gdyni rozbłyśnie choinka

Opis wariantów przedstawionych pod kątem konsultacji społecznych:

  • wariant nr 1: zakłada budowę nowej stacji Gdynia Pogórze PKA z peronem wyspowym, ponadto przewidziano dobudowę dwóch przystanków osobowych przy istniejącej linii kolejowej 228 – pomiędzy stacją Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie,
  • wariant nr 2: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy posterunkiem Gdynia Chylonia i nowo projektowanym przystankiem Gdynia Pogórze (równolegle do linii kolejowej 723), dobudowę drugiego toru linii kolejowej 228 między przystankiem Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty Zachód),
  • wariant nr 3A: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228 oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gdyni Obłuże Górne,
  • wariant nr 3B: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228 oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty),
  • wariant nr 4A: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy posterunkiem Gdynia Chylonia i nowo projektowanym przystankiem Gdynia Pogórze, (równolegle do linii kolejowej 723), dobudowę drugiego toru linii kolejowej 228 między przystankiem Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty Zachód)
  • wariant nr 4B: zakłada budowę trasy od stacji Gdynia Główna (Peron 5) do istniejącego przystanku SKM Gdynia Grabówek, budowę nowej, dwutorowej trasy odgałęziającej się na obszarze Gdynia Grabówek – powiązanie z LK250 – Gdynia Pogórze (stacja strefowa) – GPF – Rumia Janowo z dodatkowymi przystankami (Gdynia Grabówek, Gdynia Obłuże Estakada, Gdynia Obłuże Górne, Gdynia Pogórze, Rumia Janowo Wschód) wraz z wpięciem w linię 250 na posterunku Rumia Janowo.

Szczegółowe opisy wariantów oraz odpowiadające im ankiety można znaleźć w menu głównym strony konsultacyjnej. Konsultacje społeczne prowadzone za pośrednictwem strony internetowej potrwają do 31 grudnia tego roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: