Zakończyła się prawie 2-miesięczna wymiana latarni na al. Jana Pawła II, skwerze Kościuszki oraz bulwarze Nadmorskim. Stare, wysłużone lampy o kulistych kloszach zostały zdemontowane. W ich miejscu pojawiło się 148 nowoczesnych latarni LED. Charakteryzują się minimalistyczną formą nawiązującą do historycznych lamp Śródmieścia, a ich energooszczędne oprawy mają ukryte źródło światła, które nie „zanieczyszcza” nieba.
Coraz częściej słychać w mediach o zjawisku tzw. zanieczyszczania nieba światłem. Problem porównywany jest nawet do smogu. Badacze nieba oraz ekolodzy alarmują, że nadmierne i nieefektywne oświetlania miast ma wpływ nie tylko na obserwację nieba. Przekłada się ono na zdrowie zwierząt, roślin, ale też i ludzi. Dlatego coraz więcej polskich samorządów decyduje się na wymianę starego typu latarni na nowoczesne modele. Są one łatwiejsze w konserwacji i utrzymaniu. Zaopatrzone w energooszczędne oprawy LED emitują światło, którego strumień dokładnie oświetla dany punkt, chodnik czy drogę, a nie rozprasza się np. na fasady budynków.
Takiego typu oprawy zostały właśnie zainstalowane na skwerze Kościuszki, al. Jana Pawła II (60 sztuk) i bulwarze Nadmorskim (88 sztuk). Nowe latarnie wyposażone są w oprawy, które doświetlają bezpośrednio trasę pieszą, a nie całe otoczenie.

Inwestycja za 800 tys. zł
Mamy za sobą ważną inwestycję oświetleniową. Nowe latarnie na skwerze Kościuszki i bulwarze Nadmorskim budzą spore zainteresowanie mieszkańców. Zapewniamy, że ten model lampy przyniesie nie tylko oszczędności, ale też bardziej ekologiczny i przyjazny tryb oświetlenia. Warto dodać, że odświeżona przestrzeń bulwaru, oprócz latarni, zyskała już nową trasę biegową, a obok, na plaży miejskiej, zamontowaliśmy wygodne kładki. To ważne elementy podnoszące jakość komunikacji w sercu naszego miasta. Docenią ją z pewnością spacerowicze, biegacze oraz turyści – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Za wymianę oświetlenia była odpowiedzialna firma Automix Energetyka Sp. z o.o., która sprawnie przeprowadziła wszystkie montaże. Pracę koordynował Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.
Koszt tej inwestycji to prawie 800 tysięcy złotych brutto.