Saudyjczycy kupią 30 proc. udziałów w Grupie Lotos?

PKN Orlen i Aramco – największy producent paliw w Arabii Saudyjskiej, mogą wkrótce zawrzeć umowę na kupno 30 proc. udziałów w Grupie Lotos. To oznacza coraz bardziej trudną sytuację dla rosyjskiej firmy z branży paliwowej pn. Rosnieft.

Firma z Arabii Saudyjskiej – Aramco jest zainteresowana kupnem 30 proc. udziałów w Grupie Lotos w Gdańsku. Dla Aramco pozycja w północnej Polsce otworzyłaby możliwość ekspansji w regionie Morza Bałtyckiego i Europie Środkowej. Przypomnijmy, że Komisja Europejska nakazała Lotosowi zbycie części aktywów w celu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Saudyjskie Aramco jest właścicielem drugiego co do wielkości pola naftowego na świecie i jest największym producentem ropy na świecie. Około 98 proc. udziałów należy do rządu Arabii Saudyjskiej.

Walka o rynek wokół Morza Bałtyckiego

Relacje saudyjsko-rosyjskie od jakiegoś czasu są napięte z powodu kwot wydobycia ropy ustalonych przez OPEC. Oba kraje bawią się w kotka i myszkę. Na przykład po wybuchu pandemii COVID-19 Aramco obniżyło ceny ropy dla europejskich klientów. Kiedy tego lata rozpoczął się kryzys polityczny między Białorusią a Rosją, Aramco sprzedało Mińskowi pierwszą dostawę ropy do białoruskich rafinerii.

Główną przewagą Rosji w walce rynkowej z Arabią Saudyjską jest sieć rurociągów. Z tego powodu paliwo jest tańsze niż jego rywala z Bliskiego Wschodu, ponieważ musi znaleźć tankowiec i zapłacić za transport. W przeciwieństwie do Arabii Saudyjskiej nie jest uzależniona od stawek frachtowych i dostępności statków.

Wiadomo kto będzie budować blok gazowo-parowy elektrowni w Ostrołęce

Plany inwestycyjne PKN Orlen

Do 2030 roku Orlen zamierza przeznaczyć na inwestycje 140 mld zł (38 mld dol., 33 mld euro). Celem jest przekształcenie firmy w koncern multienergetyczny . Około 50% tej kwoty ma trafić do nowych gałęzi biznesu, w tym energetyki odnawialnej i niskoemisyjnej petrochemii. Około 40% trafi do segmentów rafinacji, petrochemii, górnictwa, sprzedaży detalicznej paliw, dystrybucji energii i gazu, a 10% do „inwestycji w przyszłość” obejmujących wodór, recykling, badania i rozwój oraz cyfryzację.

Za paliwo na stacjach Lotos zapłacimy przy dystrybutorze. Rusza aplikacja

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: