Milion złotych na działania marketingowe Gdańska w mainstreamie

Polska Press, Agora i Trojmiasto.pl – to tam trafiły największe pieniądze z budżetu Gdańska na różnego typu promocje i ogłoszenia. Pieniądze w 2020 r. były przekazywane do wydawców głównie z Biura Prezydenta. Dzieje się tak dlatego, by możliwie jak najlepiej wyeksponować wizerunek gospodarza miasta. Na działania marketingowe Gdańska w tytułach i stacjach mainstreamowych włodarze wydali prawie milion złotych.

Głównym zadaniem samorządów jest zapewnianie potrzeb jego mieszkańcom. Czasem jednak działalność urzędników pozostaje niezauważona, choć przynosi wiele korzyści. Stąd trzeba ją czasem promować w dostępnych środkach masowego przekazu w: prasie, telewizji, radiu, czy internecie. Pozytywne przykłady? Może to być promocja budżetu obywatelskiego, czy segregacji śmieci. Często publikowane są też wymagane prawem ogłoszenia.

Niektóre jednak wydatki na promocję miasta mogą dziwić. W tym roku – 2020 – wydano kilka tysięcy złotych na życzenia prezydent miasta Gdańska tuż przed świętami. Wcześniej zapłacono niebotyczną kwotę za wywiad z prezydentem Gdańska.

Kogo w tym zestawieniu brakuje?

Zacznijmy od tego, że na liście wydatków miasta nie ma mediów tzw. prawicowych. To oznacza, że władze Gdańska związane z Platformą Obywatelską do swoich działań nie próbują nawet w najmniejszym stopniu przekonać osoby o innych poglądach politycznych. Wśród wydawców nie ma takich tytułów jak: Wprost, Dorzeczy, czy Sieci. Brakuje także wydawcy Gazety Polskiej, czy wydawców pism chrześcijańskich np. Gość Niedzielny.

Co ważne, w zestawieniu nie ma także TVP Gdańsk, ani w ogóle TVP. To nadawca z największym zasięgiem na Pomorzu. Nie ma też TV Republiki, czy nadawcy społecznego TV Trwam.

Jakie wnioski? To dowód na to, że władze samorządy zamykają się bańce medialnej i przekonują do swoich działań przekonanych.

M.in. taką okładkę przygotował tygodnik Sieci (mat. prasowe)
M.in. taką okładkę przygotował tygodnik Sieci (mat. prasowe)

Dywersyfikacja na falach UHF

Ciekawa sytuacja dotyczy zakupu reklam i ogłoszeń w radiu. Najmniejsze pieniądze otrzymało Radio Gdańsk. To jest około 27 tys. zł. To jedyna stacja ze stajni publicznych rozgłośni, która dostaje pieniądze z budżetu Gdańska. Pozostałe kanały – Jedyna, Dwójka, Trójka, czy Polskie Radio 24 nie otrzymały nic.

Większe pieniądze otrzymała za to spółka komercyjna – Eurozet, wydawca Radia Zet. Jest to ok. 35 tys. zł. Około trzy tysiące więcej dostała spółka TIME, która wydaje Radio ESKA, czy Radio PLUS.

Hojnością magistratu może się cieszyć natomiast Agora Radiowa, czyli spółka Doradztwo Mediowe. Wydawca Radio TOK FM, czy Złote Przeboje otrzymał ok. 65 tys. zł. Natomiast 2 tys. zł więcej od Agory w 2020 r. otrzymała Grupa RMF FM.

Działania marketingowe Gdańska w prasie i internecie

Największe pieniądze jednak z miasta płyną do wydawców prasy i portali internetowych. Ku zaskoczeniu Ringer Axel Springer  jego tytuł Onet zarobił od miasta około 47 tys. zł. Dużo skuteczniej radzi sobie spółka Gremi – wydawca „Rzeczpospolitej”. Przyjemność emisji reklamy i ogłoszeń kosztowała magistrat ok. 127 tys. zł.

Do pierwszej trójki – na podium – trafia portal Trójmiasto.pl z kwotą 144 tys. zł. Co ciekawe, najbardziej intratny kontrakt z miastem dotyczył epidemii koronawirusa. Spółka działająca przy ul. Heweliusza otrzymała z budżetu miasta 14 tys. zł.

Drugie miejsce przypadło wydawcy Gazecie Wyborczej, czyli spółce Agora. Odnotowała ona przychód z kasy miasta Gdańska w wysokości180 tys. zł.

Zestawienie wydawców według środków przyznanych z budżetu Gdańska (mat. zyciepomorza.pl)
Zestawienie wydawców według środków przyznanych z budżetu Gdańska (mat. zyciepomorza.pl)

Polska Press na czele

Najwyższe podium przypada spółce Polska Press, czyli wydawcy m.in. Dziennika Bałtyckiego. Tak… to spółka, którą kupił niedawno PKN Orlen. To do Polska Press trafiło w 2020 r. ok. 276 tys. zł. Nie dziwi, że władze Gdańska tak nerwowo zareagowały na przejęcie wspomnianej spółki wydawniczej.

Czempion narodowy rośnie w siłę, a niezależne media niestety nie…  Czy przejmowanie kolejnych działalności i skupienie ich w jednym ręku przybliża nas bardziej na wschód czy na zachód?  Dodam, że to wszystko za nasze podatników pieniądze… – napisała na Twitterze, Aleksandra Dulkiewicz.

Na koniec warto podkreślić, że są to tylko wydatki miasta pochodzące z Rejestru Umów Cywilnoprawnych. Pod znakiem zapytania pozostają wydatki spółek miejskich na działania marketingowe Gdańska. Nie zapominajmy ponadto, że miasto rocznie wydaje ponad 4 mln zł na utrzymanie portalu gdansk.pl.

PKN Orlen przejmuje Polska Press, a z nią Dziennik Bałtycki

Pełne zestawienie

  • Radio Gdańsk- 27396.44 zł
  • ITI NEOVISION- 30750 zł
  • Eurozet – 34688.17 zł
  • TIME S.A. – 37862.83 zł
  • RASP – 47186.35 zł
  • TVN – 61290.79 zł
  • Doradztwo Mediowe – 65768.63 zł
  • Grupa RMF FM – 67173.67 zł
  • Gremi – 126 220
  • Trojmiasto.pl – 144707.04 zł
  • Agora – 180468.20 zł
  • Polska Press – 276198.79

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: