Mevo 2.0, czyli co kryje się pod nową nazwą?

System mieszany, ponad 4 tys. rowerów, w tym przynajmniej tysiąc tradycyjnych, kontrakt na 6 lat, decentralizacja ładowania baterii, abonament nie wyższy niż 30 zł – to główne założenia nowego systemu Mevo 2.0.  

Dobiega końca ogłoszony w kwietniu dialog konkurencyjny, w którym bierze udział trzech potencjalnych wykonawców. W najbliższych dniach zostaną oni zaproszeni do składania ofert. Mevo 2.0 obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy. Do projektu dołączają Kosakowo i Kolbudy.

We wtorek, 12 stycznia odbyło się kolejne spotkanie z mieszkańcami metropolii dot. przyszłości Mevo. Na poprzednich użytkownicy rowerów przedstawiali swoje rekomendacje i propozycje zmian w nowym systemie. Na wtorkowym spotkaniu zespół projektowy, złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników, zaprezentowałł główne założenia nowego systemu. Informowaliśmy o planowanym spotkaniu. Zostały one wypracowane podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami.

Dialog konkurencyjny na finiszu

W grudniu 2020 roku zakończyły się rozmowy z potencjalnymi wykonawcami Mevo w ramach dialogu konkurencyjnego ogłoszonego w kwietniu ubiegłego roku. W spotkaniach brały udział trzy firmy: konsorcjum BikeU i Freebike, firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska. Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropoliii. Kolejny krok to zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia.

Od momentu wysłania zaproszenia będą oni mieli 30 dni na przesłanie ofert. Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych – dialog konkurencyjny jest poufny. Siwz, zawierająca podjęte na podstawie informacji pozyskanych od wykonawców w dialogu ustalenia, zostanie opublikowana na stronie internetowej zamawiającego wraz z zaproszeniem do składania ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców – system mógłby ruszyć do końca 2021 roku.

System mieszany, usługa, a nie dostawa

Zgodnie z rekomendacjami mieszkańców przedstawionymi podczas warsztatów i spotkań, a także po przeprowadzeniu szczegółowych analiz (analiza modelu funkcjonowania SRM Mevo, analiza przyłączy elektrycznych, analiza finansowo-ekonomiczna SRM Mevo, analiza rozwiązań dot. funkcjonowania SRM Mevo) i na podstawie badań ankietowych użytkowników Mevo zostały wypracowane główne założenia nowego Mevo.

Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów, przy czym przynajmniej 1000 stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu. System ładowania baterii będzie zdecentralizowany.

Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał w sezonie 9+3 – przez 9 m-cy 100% floty, od grudnia do końca lutego – 50% floty.

Abonament nie będzie kosztował więcej niż 30 zł. W ramach tej opłaty będzie można korzystać przez 60 minut z rowerów elektrycznych i 120 minut z rowerów tradycyjnych dziennie.

System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin – dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: