Nowa Warszawska w Gdańsku coraz bliżej

Pierwszy tramwaj przejedzie nową linią tramwajową wiosną 2023 roku. Dziś, 3 lutego 2021, podpisana została umowa na realizację odcinka łączącego al. Pawła Adamowicza z al. Havla. Koszt prac to ponad 59,8 mln zł.

– Odcinek linii tramwajowej łączący oddaną rok temu pętlę tramwajową i trasę Pawła Adamowicza z aleją Havla jest bardzo wyczekiwanym łącznikiem. Wszystko wskazuje na to, że wiosną 2023 powinniśmy właśnie z tego miejsca pojechać nową trasą  – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, podczas podpisania umowy. – Nowa Warszawska to część większej całości, czyli Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, konsekwentnie realizowanego i współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. GPKM to również elementy usprawniające komunikację publiczną, takie jak zakup nowych tramwajów, wiaty przystankowe, które obecnie są montowane w różnych punktach miasta czy wreszcie tablice informacyjne dla pasażerów umieszczane na przystankach. Miasto Gdańsk stawia na rozwój komunikacji publicznej także w nowych, dynamicznie rozwijających się dzielnicach miasta. Gdańsk skutecznie dotychczas zabiegał o fundusze unijne i mam nadzieję, że tak będzie również w nowej perspektywie unijnej.

Szeroki zakres prac

Nowa linia tramwajowa znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic miasta do centrum. Trasa przebiegać będzie od pętli tramwajowej przy al. Pawła Adamowicza i włączać się będzie w al. Havla na wysokości istniejącego skrzyżowania z ul. Łódzką. Zakładany harmonogram inwestycji przewiduje zakończenie robót w listopadzie 2022 roku. Nowa linia tramwajowa uruchomiona zostanie w pierwszym kwartale 2023 roku. Zakres prac obejmuje budowę całego, ok. 2 km odcinka linii tramwajowej. Na trasie powstaną 4 przystanki tramwajowe. Wzdłuż linii tramwajowej wykonany zostanie również chodnik oraz droga rowerowa, zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. W ramach prac przebudowany zostanie także ok. 210 m odcinek ul. Piotrkowskiej, która oprócz nowej nawierzchni zyska także chodnik i oświetlenie. Dodatkowo inwestycja przewiduje kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstanie m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przewidziano również przebudowę sieci ciepłowniczej, gazowej oraz teletechnicznej.

Przebieg Nowej Warszawskiej (mat. prasowe)
Przebieg Nowej Warszawskiej (mat. prasowe)

Wykonawcy

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.– Partner.

– Dziękuję za zaufanie, jest to kolejna inwestycja którą realizujemy w Gdańsku, w formule tory –  droga, w związku z powyższym uważam, że jesteśmy do tego bardzo dobrze przygotowani  –  powiedział Marek Ignatowski, prezes zarządu MTM. –  Liczę, że termin realizacji 2022 uda nam się skrócić, natomiast w tym miejscu chciałbym z góry przeprosić i poprosić mieszkańców o wyrozumiałość. Przebudowa torów, zwłaszcza w rejonie al. Havla, będzie się wiązała z dużymi utrudnieniami i ograniczeniami jeśli chodzi o ruch oraz komunikację miejską. Ze swojej strony postaramy się maksymalnie terminy skrócić tak, by tych uciążliwości było jak najmniej.

Kwota kontraktu to ponad 59,8 mln zł (kwota dofinansowania do otrzymania to max. około 40,5 mln zł).

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu GPKM IV A. Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap IV A jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. W ramach projektu zrealizowana została linia tramwajowa w al. Pawła Adamowicza oraz przebudowana linia tramwajowa na Stogach. Projekt obejmuje również montaż nowych wiat przystankowych w 64 lokalizacjach, który jest na etapie realizacji, 84 sztuk tablic informacji pasażerskiej (na etapie postępowania przetargowego) oraz zakup nowego dwukierunkowego wieloczłonowego taboru tramwajowego – 15 szt.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: