Wolniej pojedziemy alejami: Grunwaldzką i Zwycięstwa w Gdańsku

Na całej długości alei Grunwaldzkiej i alei Zwycięstwa prędkość zostanie ograniczona do 50 km/h. Zmiany wejdą w życie w marcu 2021 roku. Do tej pory kierowcy mogli jeździć 70 km/h.

To odpowiedź no coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu były bezpieczne.

Projekt ograniczenia prędkości

Jeden z takich wniosków trafił do GZDiZ w listopadzie ubiegłego roku. Rada Dzielnicy Oliwa, reagując na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęła uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej do 50 km/h.  Wniosek w tej sprawie złożyli także Radni Koalicji Obywatelskiej.

Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów.

Port Gdańsk na podium pod względem przeładunków

Bezpieczeństwo na alejach Grunwaldzkiej i Zwycięstwa

Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów.

Nie sposób nie zauważyć też rosnącego ruchu poprzecznego przez obie aleje. Powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Wyznaczane są nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center. Ponadto wydzielane są miejsca parkingowe na części jezdni. Aleje Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy.

Dlatego też, by podnieść poziom bezpieczeństwa na głównej arterii miasta zdecydowano o wdrożeniu projektu ustanawiającego dopuszczalną prędkość 50 km/h na całej długości al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej w obu kierunkach. Projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię Policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku, a ich widocznym przejawem będzie demontaż znaków zakazu z „70” i „50” na całej długości obu ulic.

Są pieniądze na inwestycje przeciwko ekstremalnej pogodzie w Gdańsku

GZDIZ: będzie zielona fala

Kierowców, zaniepokojonych zmianami na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa urzędnicy pragną uspokoić – zachowana zostanie koordynacja sygnalizacji świetlnej i nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Gdańsk mimo wprowadzenia stref i ograniczania prędkości jest miastem o dużej płynności ruchu drogowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: