Tak powstaje ul. Kartuska w Gdańsku. Kładą innowacyjny asfalt

Trwają intensywne prace przy ul. Kartuskiej. Przebudowa sieci podziemnych na ponad kilometrowym odcinku jest już na ukończeniu. Cała inwestycja zostanie oddana do użytku jesienią tego roku. 

Rozbudowa ul. Kartuskiej odbywa się na odcinku liczącym ok. 1,2 km, od ul. Otomińskiej do ul. Nowatorów. Zakres prac obejmuje budowę dwóch pasów jezdni w każdym kierunku. Ponadto zostaną wybudowane nowe chodniki, oświetlenie, a na fragmencie także droga rowerowa. Przebudowywane są również sieci podziemne.

Postęp prac

Obecnie zaawansowanie całości robót wynosi około 40%. Na finiszu są prace związane z budową i przebudową sieci podziemnych. Aktualnie wykonywane są podbudowy jezdni pod warstwy bitumiczne na ul. Nowatorów i na rondzie południowym ul. Nowej Inżynierskiej. Dodatkowo na ul. Inżynierskiej wykonywana jest sieć wodociągowa. Na całym zakresie trwa przebudowa sieci teletechnicznym i elektroenergetycznych.

Harmonogram prac 

W najbliższych tygodniach planowane jest ułożenie wszystkich warstw nawierzchni na ul. Nowatorów oraz ułożenie części warstw na nowych jezdniach ul. Kartuskiej. Wykonane zostaną również ostatnie warstwy na północnym odcinku ul. Nowej Inżynierskiej i ul. Jaśminowy Stok. Prowadzone będą także prace związane z przebudową gazociągu, który będzie przecinał ul. Kartuską. Planowane jest także dokończenie budowy kanalizacji deszczowej, sieci sanitarnej i wodociągowej. Ponadto na ul. Nowatorów układane będą chodniki i krawężniki.

Gdańsk Kokoszki. Wizyta na budowie ul. Kartuskiej (fot. gdansk.pl)
Gdańsk Kokoszki. Wizyta na budowie ul. Kartuskiej (fot. gdansk.pl)

Nowoczesna technologia

Odcinek rozbudowywanej ul. Kartuskiej w Gdańsku to projekt zakwalifikowany do programu dla samorządów „15 inwestycji z okazji 15-lecia LOTOS Asfalt”. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego asfaltu wysokomodyfikowanego MODBIT HIMA (highly modified asphalt) droga ta zyska bardzo trwałą nawierzchnię, odporną na deformacje spowodowane zarówno bardzo ciężkim ruchem, jak i ekstremalnymi temperaturami latem czy zimą.

– Zastosowanie asfaltu wysokomodyfikowanego w ramach realizowanej inwestycji spowoduje, że nowa nawierzchnia ul. Kartuskiej będzie miała zdecydowanie lepsze parametrach w zakresie odporności na starzenie, spękania zmęczeniowe i niskotemperaturowe oraz odkształcenia trwałe. Jest to bardzo istotne z uwagi na obecne i przewidywane obciążenie ruchem ul. Kartuskiej – podkreśla Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

W asfaltach nowej generacji typu MODBIT HiMA zawartość polimeru jest ponad dwukrotnie większa, niż w klasycznych asfaltach modyfikowanych stosowanych powszechnie w nawierzchniach drogowych. Oznacza to w praktyce zwiększoną odporność na zmęczenie, zwiększa odporność na koleinowanie nawet podczas letnich upałów. Odporność na niskie temperatury pozwala nawierzchni wytrzymać bez spękań nawet 30-stopniowe mrozy. Asfalty wysokomodyfikowane są przełomową technologią w uzyskaniu trwałej infrastruktury drogowej i odpowiedzią na zapotrzebowanie branży budowlanej.

Gdańsk Kokoszki. Wizyta na budowie ul. Kartuskiej (fot. gdansk.pl)
Gdańsk Kokoszki. Wizyta na budowie ul. Kartuskiej (fot. gdansk.pl)

Subwencje dla inwestycji

Wykonawcą robót jest firma Kruszywo Sp. z.o.o. Prace zakończą się w listopadzie 2021 r., a ich koszt to ponad 37 mln złotych. Inwestycja otrzymała w 2020 roku dofinansowanie z Ministerstwa Infrastruktury w wysokości 13,5 mln zł. Ta subwencja została już rozliczona. W lutym 2021 roku złożony został wniosek o dofinansowanie w wysokości około 9,6 mln zł na kontynuację zadania rozbudowy ul. Kartuskiej w zakresie od ul. Otomińskiej do granicy miasta Gdańska –  etap I (od ul. Otomińskiej do ul. Nowatorów) ze środków rezerwy subwencji ogólnej. Decyzja dotycząca przyznania subwencji zostanie podjęta jeszcze w drugim kwartale bieżącego roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: