W Gdyni powstaje nowy skwer z prywatnych pieniędzy

Na początek – prace związane z budową podziemnego parkingu samochodowego, później – zielony, schludny park z ponad setką nowych drzew, krzewami, ogrodem deszczowym i małą architekturą. Rozpoczęła się przebudowa i rewitalizacja gdyńskiego skweru Plymouth.

To kolejny etap zmian zachodzących w ścisłym centrum Gdyni. Niemal u zbiegu ulic Świętojańskiej i alei marsz. Piłsudskiego, tuż obok przyszłego trzeciego etapu Parku Centralnego rozpoczęły się wstępne prace prywatnego inwestora, które docelowo zmienią oblicze popularnego skweru Plymouth.

Aktualnie trwają przygotowania do budowy nowego parkingu podziemnego, który pozwoli na przeniesienie samochodów parkujących do tej pory wzdłuż okolicznych ulic „pod ziemię”. Jednocześnie sama funkcja dobrze znanego gdynianom terenu zielonego nie ulegnie zmianie – konstrukcję parkingu przykryje zielona, parkowa nawierzchnia z nowymi nasadzeniami.

Firma MTM rozbuduje Węzeł Karwiny w Gdyni za ponad 100 mln zł

Zieleń i przestrzeń do odpoczynku

Sam skwer Plymouth przejdzie w ten sposób rewitalizację. Bezpośrednio nad nowym parkingiem zostanie posadzonych aż 107 drzew. To zróżnicowane gatunki, wymieniając m.in. klony tatarskie, grujeczniki, jarzęby mączne czy wiśnie piłkowane. Teren zielony uzupełni też kilkaset metrów kwadratowych krzewów ozdobnych, jak chociażby hortensji i świdośliw czy traw ozdobnych w połączeniu z kilkoma odmianami jeżówki.

Projektant parkowej przestrzeni postawił też na ciekawe aranżacje, dzięki czemu gdynianie w centralnym punkcie skweru będą mogli odpocząć na placu ocienionym koronami kilkunastu sosen. Na miejscu powstanie też rabata zimowa oraz ogród deszczowy, w którym będą retencjonowane wody opadowe.

Nowo zaprojektowany skwer Plymouth będzie w naturalny sposób łączył się z trzecim, ostatnim etapem gdyńskiego Parku Centralnego, dopełniając zieloną przestrzeń w samym sercu miasta.

Niewykluczone, że zmiana polegająca na powstaniu nowego parkingu podziemnego zachęci mieszkańców do częstszego korzystania z przestrzeni – na taki trend wskazują dotychczasowe doświadczenia wielu miast, w tym chociażby Kopenhagi, Londynu, Nowego Jorku czy Oslo, gdzie udało się dowieść, iż ograniczenie ruchu samochodowego oraz liczby miejsc postojowych przyczynia się w dużym stopniu do ożywienia danej okolicy. Inne skutki zmian to także zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego, wyższe poczucie bezpieczeństwa oraz estetyzacja przestrzeni publicznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: