Testowa ładowarka samochodów. Prąd popłynie z sieci trolejbusowej

W Gdyni powstała pierwsza mobilna stacja ładowania samochodów elektrycznych, zasilana z sieci trolejbusowej. To wspólny projekt miasta i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. W środę, 9 czerwca w siedzibie PKT odbyła się konferencja dotycząca tej unikalnej w skali Europy ładowarki przenośnej, w której będzie wykorzystywana energia z hamowania trolejbusów.

Gdynia to jedno z trzech miast w Polsce wykorzystujące zalety trolejbusowej komunikacji miejskiej. Dlatego razem z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej zrealizowała dwa projekty unijne wdrażające i testujące innowacyjne rozwiązanie.

Chodzi o mobilną stację ładowania samochodów elektrycznych, zasilaną z sieci trolejbusowej. Ładowarka wykorzysta energię odzyskiwaną z hamowania pojazdów.

W ramach projektu EfficienCE, realizowanego przez PKT, zaprojektowano i skonstruowano przekształtnik zasobnikowy – urządzenie do przetwarzania nadwyżki energii i mocy trakcyjnej – pozwalający na „przechwytywanie” z sieci i zagospodarowanie nadwyżek energii i mocy trakcyjnej, wygenerowanej z hamowania trolejbusów. Co ciekawe, w przekształtniku zastosowano używaną baterię, która będzie pełniła rolę magazynu energii.

Natomiast w ramach realizowanego przez Gdynię projektu Creating Automotive Renewal zbudowano mobilną stację ładowania samochodów elektrycznych, pozwalającą na ładowanie ich z różną mocą i różnym prądem. Efektem synergii obu projektów jest stacja, którą można podłączyć w dowolnym miejscu na terenie miasta do trakcyjnej sieci trolejbusowej.

Duża innowacyjność

Prototypowy zasobnikowy przekształtnik energii, z podłączoną do niego mobilną ładowarką samochodów elektrycznych, zostanie uruchomiony w czerwcu na terenie parkingu gdyńskiej zajezdni trolejbusowej.

To olbrzymia przewaga nad tradycyjnymi rozwiązaniami mobilnej stacji ładowania EV. Podłączanie stacji nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z jej instalacją oraz skraca czas inwestycji.

Nie ma potrzeby przejścia długotrwałego procesu formalnego, związanego z jej budową, uzyskaniem warunków przyłączeniowych i uruchomieniem stacji. Ponadto atutem sieci trakcyjnej jest rozległy charakter przestrzenny w wielu miastach oraz dostępność. Umożliwia to jej wykorzystanie do zasilania stacji ładowania pojazdów tam, gdzie problemem jest doprowadzenie linii zasilającej prąd przemienny, np. z powodu konieczności wykonania prac budowlanych.

Wiele aspektów jednego rozwiązania

Wyjątkowość tego rozwiązania polega również na tym, że mobilną stację ładowania można podłączyć do sieci tramwajowej w dowolnym miejscu. Mobilna stacja ładownia wraz z przekształtnikiem będzie doskonałym rozwiązaniem dla wielu miast, gdzie funkcjonuje rozbudowana sieć tramwajowa. Realizacja obu projektów pozwoli na testowanie modelu powiązania transportu samochodowego i publicznego w większej skali, poprzez pozostawianie samochodu na parkingach buforowych, połączonych z centrum miasta siecią trolejbusowa czy tramwajową. Korzyści? Na przykład powrót do domu autem naładowanym „zieloną energią”.

– To prototypowe i innowacyjne przedsięwzięcie znajdujące swoje zastosowanie w obszarach, w których możemy do zasilania wykorzystać sieci trakcyjne – trolejbusowe i tramwajowe, ale także energię pochodzącą np. z elektrowni fotowoltaicznych. Przekształtnik przede wszystkim daje możliwość zagospodarowania niespożytkowanej zielonej energii z rekuperacji pozyskiwanej z hamujących trolejbusów oraz zastosowania zużytych baterii jako magazynów energii. Wykorzystanie sieci trakcyjnej do ładowania samochodów elektrycznych otwiera potencjał na dodatkowe funkcje dla istniejącej trolejbusowej infrastruktury sieciowej. Jeżeli rozwiązanie się sprawdzi, w kolejnym kroku należałoby ocenić najbardziej predysponowane lokalizacje na sieci trolejbusowej, gdzie odzysk energii z hamowania byłby największy – wyjaśnia Tomasz Labuda, wiceprezes PKT.

Pod tym kątem urządzenie zostanie również uzupełnione o inteligentny system monitorowania energii, dzięki któremu będzie można kontrolować poziom jej zużycia w sieci trakcyjnej i wykryć tę niewykorzystaną. Przekształtnik posiada pełną separację elektryczną pomiędzy siecią trakcyjną a zasilaną stacją ładowania samochodów elektrycznych, dzięki czemu jest całkowicie bezpieczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: