Budowa przekopu Mierzei Wiślanej. Trwają testy mostu Południowego

Lada moment będzie gotowy do użytku most Południowy – tak wygląda budowa przekopu Mierzei Wiślanej. Większość robót konstrukcyjnych wykonano także przy moście Północnym. To dzięki tym dwóm obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek. Co jeszcze na budowie przekopu Mierzei Wiślanej?

– Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. W 2023 r. cała, złożona z trzech etapów inwestycja zostanie ukończona – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Na Przekopie Mierzei powstają dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany.

– Na moście Południowym odbywają się właśnie próbne obciążenia. Używamy do tego samochodów ciężarowych, czteroosiowych. Liczba i obciążenie tych ciężarówkę jest tak dobrana, by zbadać najbardziej niekorzystny układ obciążenia dla mostu, co pozwala przetestować jego pracę, ugięcia oraz odkształcenia – tłumaczy Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/​Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.

Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, to most stanie się przejezdny dla kierowców jeszcze w tym miesiącu.

– Czerwiec dla gospodarki morskiej jest szczególny. Jest związany m. in. Świętem Morza i Dniami Morza, które są obchodzone od 1932 roku. W 2021 będą miały obraz wyjątkowy dla tej budowy, bo zostanie oddany do użytku most Południowy – zaznacza Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji z Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem dla tego przedsięwzięcia. – Prace na etapie pierwszym przebiegają zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają. Krokiem milowym jest budowa mostu Południowego – zaznacza.

Jak podkreślają specjaliści z NDI, testowany obiekt jest wyjątkowy.

– To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton. Ciekawostką jest, że pomimo tak specyficznej konstrukcji i masy, został zmontowany co do minimetrów i wyważony co do kilogramów – podkreśla Paweł Ciomek z konsorcjum NDI/Besix.

Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)
Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)

 

Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)
Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)

Północny też z mechanizmami

Ale prace trwają też przy moście Północnym – zaawansowanie robót przy korpusach i skrzydełkach podpór P1, P2, P3 sięgnęło już 95 procent. Kontynuowany jest montaż konstrukcji stalowej (ok. 80%) i mechanizmów ruchu (ok. 60%). Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego.

Z kolei w rejonie kanału żeglugowego wykonywana jest warstwa wyrównawcza z betonu oraz nadbudowy żelbetowej. W części południowej kończą się prace związane z pogrążaniem ścianek, montażem kleszczy i ściągów.

– Najważniejszym elementem w części centralnej kanału żeglugowego jest śluza. Tu również widać zdecydowany postęp. Po przełożeniu ruchu z drogi 501 na most Południowy będziemy mogli spokojnie przystąpić do budowy kanału żeglugowego w części południowej. To odcinek o długości ok. 500 metrów – mówi Andrzej Małkiewicz.

Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)
Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)

 

Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)
Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)

 

Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)
Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)

Kamień na sztucznej wyspie. Budowa przekopu Mierzei Wiślanej.

Intensywne roboty odbywają się też w Zatoce Gdańskiej. Trwa pogrążania ścianek szczelnych, zasypywanie grodzy oraz układanie narzutów z kamienia łamanego w części zasadniczej falochronu wschodniego i zachodniego. Na bieżąco odbywają się dostawy betonowych elementów typu Xblock, X-block plus, które są układane na falochronie wschodnim.

Sporo dzieje się również w rejonie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Przypomnijmy, usypana z piasku wydobywanego przy okazji pogłębiania kanału żeglugowego (o powierzchni 181 hektarów) ma być rezerwatem dla ptaków.

– Zrealizowaliśmy większość prac związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych – około 9,6 tysiąca metrów bieżących – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. – Poza tym zamontowanych zostało 557 sztuk ściągów i wykonano 900-metrowy odcinek geotub. Wciąż trwają roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Wykonano też warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na odcinku o długości 700 metrów bieżących – dodaje Jacek Szymański.

Na całej budowie prowadzone są również roboty elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Zakończono już m. in. budowę instalacji elektrycznej i teletechnicznej w budynku Kapitanatu. Teraz trwa tam montaż instalacji fotowoltaicznej. Budowane jest też np. oświetlenie w rejonie mostu południowego oraz rond zachodniego i wschodniego.

Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)
Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)

 

Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)
Czerwiec na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej (mat. prasowe)

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej. Co dalej?

W kolejnych miesiącach wykonawca, czyli konsorcjum NDI/Besix, skupi się na pracach kafarowych i narzutowych na falochronach oraz na robotach żelbetowych na koronie falochronu zachodniego i w części lądowej falochronu. W rejonie kanału żeglugowego będzie trwało wykonywanie warstwy wyrównawczej z betonu oraz nadbudowy żelbetowej, a także pogrążanie ścianek, montaż kleszczy i ściągów oraz wyposażenia hydrotechnicznego.

Poza tym kontynuowane będą prace przy moście Północnym i zakończą się roboty wewnątrz budynku Kapitanatu. W dalszym ciągu będą prowadzone prace na sztucznej wyspie.

– 5 czerwca minęło 20 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Do jej zakończenia pozostał zatem rok. Dynamika i wielopłaszczyznowość wykonywanych prac za każdym razem, kiedy odwiedzam budowę, robi ogromne wrażenie. Oprócz kluczowych elementów, jakimi niewątpliwie są mosty, falochrony, śluza i wyspa oko cieszy również budynek Kapitanatu Nowy Świat, w którym aktualnie trwają prace wykończeniowe. Na drugiej części naszej inwestycji – obudowa brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu w Nowakowie trwają prace przygotowawcze i porządkowe, plac budowy został już przekazany wykonawcy czyli firmie Budimex S.A. – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Tragedia na plaży w Stegnie. Utonął 22-latek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: