Most Stągiewny w Gdańsku zostanie zamknięty

W poniedziałek, 4 października nie będzie można przejść przez Most Stągiewny. Jego przebudowa na zwodzony to kolejny z celów Partnerstwa Publiczno – Prywatnego w Śródmieściu w ramach zabudowy Wyspy Spichrzów. Na czas prowadzonych robót dla pieszych i rowerzystów przygotowano tymczasową kładkę.

W ramach umowy o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym dotyczącej „Zagospodarowania północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku”, Granaria Development Gdańsk Sp. z o.o. przebudowuje Most Stągiewny na zwodzony. W związku z koniecznością jego zamknięcia, od 4 października 2021 r., udostępniona zostanie tymczasowa kładka dla pieszych – na istniejących przyczółkach i filarach mostu Rogoźników przy ulicy Szopy. To w tym miejscu piesi będą mogli przejść z Długich Ogrodów na Wyspę Spichrzów (do ul. Motławskiej). Kładka złożona jest z systemowych elementów rusztowaniowych z możliwością otwierania nad Kanałem Motławy – to rozwiązanie ma zapewnić żeglowność toru wodnego dla wykonawcy mariny, firmy Hydrobudowa.

Parametry kładki dla pieszych i rowerzystów:

  • wysokość nad wodą min. 4,0 m
  • całkowita długość konstrukcji 42,0 m
  • szerokość ciągu komunikacyjnego 2,07 m
  • wysokość elementów głównych dźwigarów 2,50 m

Tymczasowa organizacja ruchu dotyczyć będzie również zamknięcia skrzyżowania ulic Szopy/Szafarni/Długie Ogrody. Dostęp dla ruchu samochodowego do Wyspy Spichrzów będzie odbywać się poprzez ulicę Chmielną. Taka organizacja ruchu zakończy się w czerwcu 2022 r. Na ten termin zaplanowane jest oddanie do użytku nowego Mostu Stągiewnego realizowanego przez firmę VISTAL.

Most zwodzony, nowa marina

W ramach realizacji projektu PPP, Granaria zobowiązana jest do realizacji celu publicznego, jakim jest przebudowa Mostu Stągiewnego na zwodzony oraz rozbudowa mariny, co pozwoli na pełne wykorzystanie możliwości tzw. Nowej Motławy. Przyczyni się to również do wzrostu atrakcyjności turystycznej wschodniego brzegu Wyspy Spichrzów. Dzięki zwodzonemu mostowi marina będzie mogła obsłużyć większą ilość turystów przypływających do Gdańska swoimi jednostkami, tym samym niezagospodarowane dotychczas tereny nabrzeża staną się bardziej atrakcyjne dla pieszych i będą stanowić urozmaicenie dla ścisłego centrum Gdańska.

Z wstępnych ustaleń most Stągiewny ma być otwierany na żądanie bosmanatu mariny. Obecnie nie jest zakładany regularny cykl otwierania obiektu. Marina usytuowana będzie na rzece Nowa Motława, na odcinku pomiędzy mostem Stągiewnym a Podwalem Przedmiejskim. Lewy brzeg rzeki stanowi południowo – wschodni brzeg Wyspy Spichrzów, a prawy graniczy z terenem pasa drogowego ul. Szopy w Gdańsku. Po obu stronach rzeki Nowa Motława planowane jest wybudowanie pływających pomostów przycumowanych do brzegu. Łączna długość pomostów to około 396 m, które umożliwią cumowanie od 40 do 60 jednostek, w zależności od ich długości. Zakończenie realizacji mariny oraz mostu Stągiewnego planowane jest w IV kwartale 2022 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: