Tak ma wyglądać stacja SKM Gdynia Grabówek

Nowy peron, zadaszenie, wejścia z pochylniami ułatwiającymi dostęp na stację, nowa sieć trakcyjna, mała architektura… Stację SKM Gdynia Grabówek czeka długo oczekiwana modernizacja. Trwają poszukiwania wykonawcy przebudowy.

Stację SKM Gdynia Grabówek zbudowano w latach 50. XX wieku, jest więc nadgryziona zębem czasu. Budynek techniczny i poczekalnię zdobi dziś graffiti. Z funkcjonalnością stacji też jest nie najlepiej, by nie rzec fatalnie. Wejście do przejścia podziemnego i na sam peron stanowi wyzwanie dla osób z niepełnosprawnościami bądź wózkami. Jednak to wszystko się zmieni.

PKP SKM Trójmiasto zbiera obecnie (do 14 grudnia) oferty na modernizację stacji, która obejmie m.in. rozbiórkę starego budynku technicznego i poczekalni, tak pieczołowicie pokrytych malunkami przez miejskich artystów, a także obecnej wiaty długości niespełna 58 metrów. W zamian powstanie wiata długości 243,5 metra, która przykryje cały nowy peron oraz pochylnię z przejścia podziemnego, która (zamiast wind) ułatwi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.

Pokryty popękanym asfaltem peron z 1952 roku również zostanie rozebrany. Nowy peron zostanie wydłużony w kierunku Gdyni Głównej i skrócony od strony Gdyni Chyloni. Dalej będzie to peron wyspowy o długości 200 metrów i zmiennej szerokości około 10 metrów. Dodatkowo obiekt będzie podwyższony z 0,76 m do 0,96 m.

Na peronie pojawią się także dwa przeszklone wiatrołapy oraz mała architektura – ławki i śmietniki.

(mat. BPK Poznań)
(mat. BPK Poznań)

 

Zaplanowano także rozbiórkę wyjść od strony ulicy Zakręt do Oksywia (od strony pętli trolejbusowej) oraz na peron wyspowy. W miejscach tych powstaną pochylnie i nowe wejścia na peron z przejścia podziemnego oraz od strony pętli wraz ze schodami i zadaszeniem. Wyremontowany tunel wyłożony będzie płytami granitowymi i gresowymi.

W rejonie peronu Gdynia Grabówek zaprojektowano także przebudowę elementów nawierzchni. Wymienione zostaną tory z wykorzystaniem istniejących podkładów strunobetonowych, których stan po ocenie wizualnej określono jako dobry. Przebudowę przejdzie także sieć trakcyjna. Zostaną wymienione słupy wraz z fundamentami. W ramach srk zaplanowano wykonanie wstawek kablowych na długości peronu.

Oferty do przetargu na prace budowlane przyjmowane są do 14 grudnia 2021 roku. Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał 11 miesięcy na przeprowadzenie robót. O wyborze decyduje najniższa cena (94 proc.) oraz okres gwarancji (6 proc.).

Modernizacja przystanku SKM Gdynia Grabówek jest współfinansowana ze środków unijnych oraz Funduszu Kolejowego.

Za wykonanie dokumentacji projektowych i świadczenie usług obsługi projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania inwestycyjnego „Modernizacja przystanku osobowego SKM Gdynia Grabówek” odpowiada Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o., które podpisało w czerwcu 2019 roku umowę z PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.

(mat. BPK Poznań)
(mat. BPK Poznań)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: