Pociąg z Chin dotarł do portu w Gdyni. Pierwszy taki transport w historii

Po raz pierwszy do gdyńskiego portu dotarł transport kolejowy bezpośrednio z Chin. Niecałe 3 tygodnie trwała droga intermodalnego transportu 44 kontenerów z Xi’an do Gdynia Container Terminal. Prywatny operator zapowiada, że wkrótce pociągi łączące Gdynię z Azją będą kursować regularnie.

Gdy coraz częściej zawodzą odległe morskie połączenia, a gospodarka czeka na dostawy surowców i zamówionych towarów, do łask wraca kolej. Niczym po historycznym „Jedwabnym Szlaku”, prosto z odległych Chin do Europy, w Gdyni jeszcze przed świętami zawitał pierwszy intermodalny transport z najludniejszego państwa świata.

To tysiące kilometrów, spore logistyczne wyzwanie i jednocześnie dobra alternatywa dla transportu wodnego. Pociąg załadowany dokładnie 44 kontenerami wyruszył z miasta Xi’an w prowincji Shaanxi. Po niecałych 3 tygodniach skład zatrzymał się na stacji w gdyńskim terminalu GCT, gdzie doczekał się rozładunku. Z Gdyni towary ruszyły (dosłownie) w świat – do klientów w Polsce i w innych krajach Europy.

O pierwszym kolejowym transporcie z dalekiego wschodu poinformowała właśnie zarządzająca terminalem spółka Hutchison Ports Gdynia. To połączenie, które udało się zrealizować dzięki operatorowi DB Cargo Eurasia we współpracy z Xi’an International Trade and Logistics i Langowski Logistics.

– Tuż przed świętami obsłużyliśmy pierwszy testowy pociąg z Xi’an do Gdyni. Pociąg w 3 tygodnie przebył 4 strefy klimatyczne i 8 stref czasowych – informuje w mediach społecznościowych Gdynia Container Terminal.

Po raz pierwszy pociąg towarowy z Chin dotarł w ten sposób bezpośrednio do Portu Gdynia, choć podobne połączenia funkcjonują już z powodzeniem w kilku innych polskich portach. Operator już zapowiedział jednak, że planuje regularne połączenia na trasie Xi’an – Gdynia w 2022 roku. Docelowo przez gdyński port przywiezione drogą kolejową kontenery będą transportowane także m.in. do Skandynawii, Wielkiej Brytanii i innych państw w Europie. Jak od lat podkreślają branżowi specjaliści, import produktów z Chin drogą lądową może być o wiele szybszy niż drogą morską i o wiele mniej kosztowny niż korzystanie z transportu powietrznego. W ich sprawnym przeładunku w porcie mogą pomóc coraz wydajniesze terminale gotowe na obsługę połączeń intermodalnych.

Ujęcia pierwszego pociągu wyruszającego w podróż bezpośrednio z Chin do portu w Gdyni (fot. Gdynia Container Terminal / LinkedIn)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

%d bloggers like this: