Dar Młodzieży wpłynął do gdańskiej stoczni

Styczeń to okres martwy na szkolnym statku Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Uczelnia wykorzystuje go więc na remont swojej jednostki. We wtorek „Dar Młodzieży” zawinął do Gdańskiej Stoczni Remontowej na wymianę „sznurków”, jak w żeglarskim żargonie nazywa się czasem olinowanie, wraz z całym takielunkiem.

Zbudowany w 1981 roku w Stoczni Gdańskiej Dar Młodzieży zacumował 4 stycznia przy nabrzeżu Zdobywców Kołobrzegu Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. Statek przechodził remont w tej stoczni już kilkukrotnie (ostatnio w 2013 roku), ale nie wynika to ze szczególnej specjalizacji „Remontowej” w remontach żaglowców.

– Remont odbywa się w Gdańskiej Stoczni Remontowej, ponieważ jesteśmy zobowiązani do przetargów i wybieramy firmę, która spełnia nie tylko wymagania finansowe ale także merytoryczne. Do przetargu zgłosiło się kilku wykonawców i tym razem wygrała stocznia z Gdańska. Do tej pory bywało różnie, np. przed Rejsem Niepodległości Dar Młodzieży przeszedł remont w Stoczni Nauta w Gdyni – tłumaczy miejsce remontu dr Agnieszka Czarnecka, rzeczniczka prasowa Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, armatora Daru Młodzieży.

Prace remontowe pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków (PRS) mają trwać przez miesiąc i zakończą się wraz z końcem stycznia.

– Remont obejmuje dwa duże obszary żaglowca. Jeden to całe olinowanie i takielunek – sprawdzenie i wymiana, a drugi to maszty i reje. Z takielunku oprócz wymiany lin, sprawdzeniu i remontowi podlegają uchwyty, na których wiszą liny, karabińczyki i wszystkie inne ruchome elementy mechaniczne, służące do zainstalowania lin. Ten remont nie jest remontem klasowym, czyli przeprowadzanym standardowo raz na określony czas, lecz wynika ze standardowego nadzoru Polskiego Rejestru Statków, który zalecił, że należy sprawdzić takielunek i olinowanie – mówi Agnieszka Czarnecka.

Termin remontu nie jest przypadkowy. W okresie jesienno-zimowym trwa martwy sezon dla żaglowca, dlatego Uniwersytet Morski zawsze wykorzystuje ten czas na remonty.

– Remonty robimy zawsze zimą, pomiędzy sezonami. Przygotowujemy się już do kolejnego sezonu, który będzie trwał od lutego do września. Nasz sezon na pływanie polega na praktykach morskich. Musimy go tak zaplanować, żeby nasi studenci i uczniowie szkół średnich oraz innych uczelni, które się do nas zgłoszą i z którymi mamy umowę, mieli czas na odbycie tych obowiązkowych praktyk morskich – dodaje rzeczniczka uczelni.

„Dar Młodzieży” to trzymasztowa fregata – długość całkowita (z bukszprytem) 108,8 m, powierzchnia żagli 3015 m2, załoga stała – 32 ludzi, załoga szkolna – do 136 praktykantów. Wysokość dwóch najwyższych masztów – grota i foka –  49,5 m, natomiast trzeciego krojcmasztu nieco mniej – 46,5 m.  Topy masztów wznoszą się  około 60 metrów nad poziomem morza. Żaglowiec zaprojektowany został przez gdańszczanina inż. Zygmunta Chorenia, zbudowany został w Stoczni Gdańskiej – wodowanie nastąpiło 12 listopada 1981 r., a podniesienie bandery odbyło się w Gdyni 4 lipca 1982 r. W tym roku minie więc 40 lat służby.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: